Consells pràctics

RESPOSTA A ISABEL DARDER

Senyora:

Benvingudes siguin sempre la reflexió i l’anàlisi sobre com millorar el sistema educatiu, després de més de 18 anys en que, degut al desacord entre forces polítiques, la manca de recursos i la improvisació a l’hora de materialitzar els currículums, s’ha arribat a una situació ben difícil per escoles, instituts, alumnat i famílies. De tal manera que l’educació, un bé de l’estat social i democràtic de dret, ha esdevingut un problema social.

Tant els professionals de l’educació com les famílies estem d’acord en que s’ha de distribuir millor el temps lectiu. Però l’argument de que “l’educació s’ha de adaptar als ritmes frenètics de la nostra societat” ens allunya dels subjectes dels aprenentatges: infants de 6 a 16 anys, si només ens referim a les etapes obligatòries (però els de 3 a 5 anys acaben al mateix sac). Potser amb una mica menys de frenesí no ens trobaríem amb tanta hiperactivitat, apatia i rebuig escolar. Però suposem que els “experts” ja tindran uns informes ben redactats sobre el tema que ens ocupa.

Vostè afirma que “en cap cas” el canvi de setmana de vacances d’estiu a hivern, alterarà la situació econòmica de les famílies. I nosaltres li diem que a L’Hospitalet de Llobregat, sí representarà un problema. Tres són els motius, el clima, que no permet fer activitats a l’exterior; el nombre de places que els esplais poden atendre; i el cost real de qualsevol activitat de lleure. Tot junt farà que el problema s’hagi de solucionar com sempre: avis, àvies, mares que hauran de deixar la feina perquè, amb el que guanyen i han de pagar, no surten els números (estem parlant de barris de classe treballadora).

Ens assembla absurd haver de recordar una cosa òbvia: que al setembre normalment fa bon temps i al febrer fa fred i, de vegades, plou. A més a més, els monitors (normalment estudiants universitaris) al setembre no tenen classe i al febrer molts, no sols estan al bell mig del curs, sinó que estan d’exàmens. Les empreses de lleure poden ampliar l’oferta de places al setembre perquè augmenten les contractacions de monitors i com fa bo, es programen moltes activitats a l’aire lliure. De tota manera, ni així poden assumir tota la demanda, i en concret, al barri de Bellvitge, hi ha famílies que comencen a fer cua a les 5 de la matinada per aconseguir que el seus fills entrin a un casal, que pot sortir per uns 100 a 180 €/setmana amb dinar. Ja que estem parlant de diners, tres dies de colònies a la neu surten per uns 208€ per nen/a. (Vostès no es poden imaginar quants nens i nenes han deixat de fer activitats extraescolars aquest curs per la greu manca de recursos que estan patint moltes famílies: i estem parlant d’una despesa que a les AMPA no arriba als 40 €/trimestre per nen/a).

Quant a les ajudes anomenades “Escoles obertes” vostè reconeix que moltes AMPA no s’hi han pogut acollir; que queden diners sense adjudicar. Nosaltres li expressarem la nostra modesta opinió per si serveix d’alguna cosa. Si surten al DOC les convocatòries en període de vacances escolars (com el mes de juliol) a les AMPA, normalment, no hi ha ningú, perquè a les famílies no els queda temps per anar a l’associació (han d’estar pels seus fills/filles). A més de les dificultats burocràtiques que, com vostè mateixa ha reconegut, ens trobem a l’hora de sol·licitar-les. La majoria de les associacions no tenen capacitat econòmica per realitzar contractacions per elles mateixes i per tant no podrien justificar un cost, que és el més important de la despesa. No cal recordar-li que són moltes les escoles sense Associació de mares i pares d’alumnes. Així doncs, ens preguntem que passarà amb aquestes escoles quan hagin d’organitzar un casal. Com que vostès estan treballant amb les entitats de lleure, suposem que estaran discutint amb la llei i el conveni del lleure a la mà. No cal insistir que qualsevol llei és d’obligat compliment. I diem això perquè, amb una quantitat per nen/a setmana de 29 €, si les famílies no paguen la resta, no sabem ben bé que es pot fer amb uns ajuts tant minsos. Donarem una altra data comparativa: al poble de Dugny, tocant París (França) les famílies paguen durant les diferents setmanes de vacances una quantitat de 5 €/dia i nen/a, amb dinar inclòs.

Si la Conselleria d’Educació subvenciona la franja horària de 9 del matí a 1 de la tarda, què han de fer les famílies que normalment han de deixar als fills o filles en servei de acollida a les 8 del matí i surten de la feina després del migdia. Imaginem que obrim l’escola al febrer: estem parlant d’un pati, un menjador, una biblioteca i una aula d’educació física (vostès ja saben que no tos els col·legis tenen gimnàs i que les aules és millor que no es toquin per raons obvies). Al febrer ja hem dit que fa fred, per tant al pati no s’hi poden estar tot el dia (i estem parlant del Barcelonès; no vull pensar el que es pot fer a La Noguera). Sense una correcta contractació de personal, respectant les ràtio (número d’infants/monitor), sense una oferta d’activitats adequada per a cada franja d’edat, no sabem qui pot assumir aquesta responsabilitat, amb només un vigilant de pati i/o llevadors/es. A més en horari de feina és difícil que pugui estar un responsable de l’AMPA ja que, normalment, les poques persones que col·laboren activament a les associacions ho fan després de complir el seu horari laboral, com és lògic. Si es produeix un problema, un accident, quina persona física és fa càrrec d’aquesta responsabilitat?.

En definitiva, que s’ha de demanar que el servei el faci una empresa o un esplai per tal de garantir la seguretat i la qualitat educativa de les activitats. I com ja hem dit amb anterioritat, això té un cost elevat. Així doncs, el canvi de mentalitat, finalment, el pagarem les famílies d’alguna manera o d’una altra, com sempre.

En conclusió s’han de repensar aquest temes i sempre hem sentit dir que és de savis rectificar. Un canvi de mentalitat és racionalitzar el rosari – mai millor dir- de festes religioses i civils, fitxar les vacances de setmana santa – per tal de que no depenguin les avaluacions del calendari lunar – i dotar els col·legis d’infrastructures que permetin suportar les altes temperatures del nostre llarg i càlid estiu. Atentament

AMPA’s  ESCOLES  RAMON MUNTANER , MILAGROS CONSARNAU, JOSEP JANÉS…..

CARTA INFORMATIVA SOBRE LES VACANCES DE FEBRER DE 2011
Benvolguts socis:

Darrerament, tant al Consell Escolar de la nostra escola com als diferents mitjans de comunicació, s’està parlant de la modificació del calendari escolar dels nostres fills i filles. Aquesta modificació afecta a l’alumnat de l’escola pública i privada concertada. Un dels canvis més preocupants són les anomenades vacances de febrer o març.

El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya ha expressat que, durant aquesta setmana de vacances, els ajuntaments i les AMPA organitzarien activitats i casals per tot aquell alumnat que precisi d’aquest servei.

Requerit sobre aquest tema al Consell educatiu de L’Hospitalet, el tinent d’alcalde d’educació de l’ajuntament de L’Hospitalet, senyor Lluís Esteve, ens ha manifestat el seu desconcert per aquestes declaracions, ja que els ajuntaments no disposen de fons, i menys en aquests moments de crisi econòmica, per fer front a una despesa d’aquesta magnitud.

Per tant, la junta d’aquesta AMPA té encara molts interrogants i dubtes alhora d’abordar aquest problema, que ens afecta a totes les famílies. Serien resumint els següents:

1. Quantes famílies d’aquesta escola poden assumir una setmana de casal sense rebre cap subvenció i/o ajuda?
2. Quantes famílies poden organitzar-se entre elles, mare, pare, oncles, avis….?
3. Tenen prou capacitat els esplais del barri per organitzar un casal d’hivern amb suficients places per tothom? (Estem parlant de 6 escoles i dos instituts
4. Quines activitats es poden programar dins d’una escola a l’hivern, sense poder entrar a les classes?
5. Quantes empreses poden prescindir durant una setmana d’un nombre elevat de treballadors/pares i mares d’infants en edat escolar?.

És per tal d’abordar el problema que properament us convocarem a una reunió informativa i orientativa. Creiem que és suficientment important perquè hi assistiu. Si algú té cap idea, agrairíem que ens la feu arribar.

Ben cordialment,

LA JUNTA

——————————————————————–

Què cal fer per constituir un AMPA?

. redactar un estatut o revisar el ja existent per si cal tornar a redactar-lo.
. inscriure l’AMPA com a associació al registre d’entitats
. demanar NIF a hisenda
. convocar una assemblea general de socis per escollir la junta i aixecar acta
. la junta deu estar composada obligatòriament pels següents càrrecs:
. president/-a
. secretari/a
. tresorer
. vocals (opcional però desitjable)
. La regidoria d’educació de l’ajuntament de L’Hospitalet ofereix un servei d’assessorament mitjançant la figura de les dinamitzadores de les AMPA. També faciliten formació a totes aquelles persones que estan disposades a formar part de la junta directiva.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: